تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۴ ساعت ۰۹:۳۳
در نشست مشترک با کمیسیون عمران مجلس، وزیر راه‌وشهرسازی فرزانه صادق تأکید کرد که اجرای برنامه هفتم توسعه به صورت جدی پیگیری می‌شود و یکی از اولویت‌های دولت، تکمیل کریدورهای ترانزیتی و ساماندهی پایانه‌های مرزی است تا از ظرفیت‌های ترانزیتی کشور به صورت موثر و بازاریابی کارآمد استفاده شود.
عزم دولت برای تکمیل کریدورهای ترانزیتی
حدیدنیوز؛ براساس گزارش‌های ارائه‌شده، پروژه‌های شاخص در حوزه کریدورها به مرحله اجرایی رسیده‌اند. خط ریلی رشت–آستارا هم‌اکنون در مسیر پیشرفت قرار دارد و بخش تملک زمین برای آن به حدود ۵۰ درصد رسیده که قرار است با وام ۱.۶ میلیارد دلاری روسیه تا ۴ سال آینده به بهره‌برداری برسد. 

همچنین پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان با شتاب مطلوب در حال اجراست و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. این مسیر می‌تواند دسترسی سریع‌تری به بازارهای افغانستان و کشورهای منطقه فراهم کند و بازارهای صادراتی ایران را تقویت کند.

هر چند که این پروژه از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و با بهانه‌های مالی و تعلل مسئولان جلو نرفت، اما تکمیل شتابان این خط ریلی به عنوان بخشی از (حدود یک‌سوم) راه‌آهن راهبردی چایهار-سرخس برای توسعه نوار شرقی کشور، دسترسی کشورهای شمال ایران محصور در خشکی و اتصال هند به بازارهای افغانستان، آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه، امری ضروری است.

در کنار این‌ها، کریدور شلمچه–بصره همچنان در کانون توجه قرار دارد. عملیات اجرایی پایانه ریلی این مسیر پارسال کلنگ‌زنی شد و انتظار می‌رود تا اربعین سال آینده به پایان برسد. هرچند امسال نیز برای جابه‌جایی زائران کربلا از این مسیر استفاده شد، اما با تکمیل پل و پایان مین‌روبی در بصره، فرآیند پروژه به فازهای نهایی نزدیک می‌شود. 

چشم‌انداز این مسیر، علاوه بر حمل و نقل زائران، می‌تواند نقش کلیدی در حمل‌ونقل بار و تردد زائران ایفا کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به گسترش همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای اشاره کرد و گفت که ایران در حال تقویت تعاملات با همسایگان از جمله ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و روسیه است و روابط با کشورهای محصور در خشکی مانند قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان در حوزه ترانزیت کالا از مسیر ایران رو به گسترش است. 

صادق اظهار کرد که در سفر اخیر به پاکستان نیز توافق شد کمیسیون مشترک ایران–پاکستان ظرف یک ماه آینده برگزار شود تا زمینه تقویت ارتباطات دریایی و ریلی دو کشور فراهم شود. 

به طوری کلی، این گام‌ها می‌تواند به یک شبکه ترانزیتی چندگانه و چندزبانه تبدیل شود که از طریق آن مسیرهای مرزی فعال‌تر و حمل‌ونقل کالا با کارایی بیشتر انجام می‌شود و امنیت اقتصادی برای کشور به همراه خواهد داشت.

به گفته مهدی باقری، کارشناس ترانزیت، با تکمیل کریدورهای ترانزیتی و بهبود زیرساخت‌های مرزی، ایران می‌تواند جایگاه خود را به‌عنوان محور ترانزیت در قلب اوراسیا تقویت کند و با استفاده از فرصت‌های اقتصاد دیجیتال و لجستیک، خدمات حمل‌ونقل را با شیب رو به رشد ارائه دهد.

کارشناسان معتقدند ترانزیت (عبور) کالا منافعی اعم از «درآمد ارزی سرشار»، «ایجاد جایگاه راهبردی در سطح بین‌الملل»، «گره خوردن منافع مشترک با کشورهای ذینفع و قدرت‌های اقتصادی و سیاسی»، «خنثی‌کنندگی تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه»، «توسعه اقتصادی و فرهنگی و ‏‎‏‎‏افزایش مراودات مالی به واسطه وجود منافع بازرگانان کشورهای دیگر» و مهم‌تر از آن «تنظیم منافع مردم-دولت» را به همراه دارد./ فارس
http://hadidnews.com/vdcevp8e.jh8zpi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما