تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۵:۱۴
پس از حملات موشکی ایران به بندر حیفا در جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی، طرح کریدور عرب-مدیترانه (IMEC) که باهدف تضعیف نقش ایران در ترانزیت جهانی طراحی شده بود، با موانع جدی روبرو شده است. این تحولات نه‌تنها موقعیت راهبُردی ایران را تقویت کرده بلکه نشان‌دهنده ناکامی پروژه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در حذف ایران از معادلات ژئوپلیتیکی است.
نابودی پروژه آمریکایی-عبری که با یک موشک نقطه‌زن ایران
حدید نیوز؛ در پی درگیری‌های اخیر میان ایران و رژیم صهیونیستی که به مدت ۱۲ روز ادامه داشت، ایران با حملات هوایی و موشکی به بندر حیفا، قلب تجاری این رژیم، توانست زیرساخت‌های اقتصادی آن را به شدت آسیب‌پذیر کند. 

این حملات نه تنها به آسیب به بندر حیفا منجر شد، بلکه به‌ وضوح شکست طرح کریدور عرب-مدیترانه (IMEC) را به تصویر کشید که هدف آن تبدیل رژیم صهیونیستی به هاب ترانزیتی میان آسیا، اروپا و آفریقا بود که به طور ذاتی حق طبیعی ایران همچون راه ابریشم ۲۰۰۰ ساله است.

کریدور IMEC که با حمایت آمریکا و همکاری کشورهای عربی و هند طراحی شده بود، اکنون به دلیل حملات ایران و آسیب به بندر حیفا، قابلیت اجرایی خود را از دست داده است.

رسانه‌های عبری به شدت از ویرانی‌هایی که حملات اخیر بر جای گذاشتند، خبر می‌دهند و بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی از فعالیت تجاری بلندمدت در این بندر دست کشیده‌اند. 

حتی جمله بزرگ‌ترین کشتیرانی دنیا، مرسک، فعالیت‌های خود در این بندر را به حالت تعلیق درآورده‌ بود و این نشان می‌دهد رژیمی که بیش از ۹۰ درصد تجارت خارجی آن به دریا وابسته است، به شدت آسیب‌پذیر است.

به گفته مهدی باقری، کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت، این حملات (ایران و یمن) تمامی معادلات استراتژیک رژیم صهیونیستی را تغییر داده و به تهدیدی جدی برای برنامه‌های اقتصادی این رژیم تبدیل شده است. 

نتانیاهو با هدف تضعیف موقعیت ایران در ترانزیت کالا و انرژی، تلاش کرده بود تا کریدور IMEC را به سرانجام برساند که در نشست سال گذشته سازمان ملل به آن (کریدور برکت یا آیمک و کریدور شوم یا کریدور مقاومت ایران) اشاره مستقیم کرده بود، اما نتایج حملات اخیر نشان‌دهنده شکست این تلاش‌ها است.

کارشناسان معتقدند که پایان کریدور IMEC تنها از مسیر نظامی حاصل نمی‌شود. کریم نائینی، کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت، بر این باور است که ایران باید به عنوان یک قدرت در حوزه اقتصادی و ترانزیتی خود را به نمایش بگذارد. با فعال‌تر شدن مسیرهای ترانزیتی ایران (کریدور شمال-جنوب و چین-اروپا)، موقعیت رژیم صهیونیستی برای تصاحب دروازه ارتباطی آسیا و اروپا تضعیف خواهد شد.

در همین راستا، صدرا محمدی، کارشناس ژئوپلتیک، تصریح می‌کند که جنگ ایران با رژیم صهیونیستی در واقع جنگ با منافع آمریکاست که مانع از ایفا کردن نقش بی‌بدیل ایران در تجارت جهانی می‌شود. پیروزی ایران در این نبرد نه‌تنها به معنای آسیب به رژیم صهیونیستی است، بلکه می‌تواند به برقراری یک سیستم تجاری پایدار و قابل اعتماد در آینده منجر شود.

کریدور عرب-مدیترانه (IMEC) که به‌ عنوان یک پروژه استراتژیک برای دور زدن ایران طراحی شده، حالا به دلیل تحولات اخیر با موانع جدی روبرو شده است. این کریدور که به همکاری کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی وابسته است، در تلاش است تا موقعیت استراتژیک تهران را تضعیف کند، اما با اقداماتی نظیر حملات موشکی ایران، این تلاش‌ها به شکست انجامیده است.

نتانیاهو با تأکید بر این که این کریدور می‌تواند به تضعیف جایگاه ایران در ترانزیت جهانی منجر شود، به‌وضوح از موانع پیشروی این طرح سخن گفت. 

بااین‌حال، کارشناسان بر این باورند که ایران باید با تقویت کریدورهای ترانزیتی خود (رفع موانع ترانزیتی در مبادی ورودی و خروجی کشور و ستاد فرماندهی واحد کریدوری) و ایجاد ارتباطات مؤثر با کشورهای همسایه، نقش خود را در ژئوپلیتیک جهانی تقویت کند.

در نهایت، شکست پروژه IMEC نه‌تنها به معنای آسیب به رژیم صهیونیستی است، بلکه می‌تواند به ایران کمک کند تا به یک بازیگر مؤثر در عرصه جهانی تبدیل شود و نقش خود را در توازن قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی بازتعریف کند. 

بدین ترتیب، ایران قادر خواهد بود امنیت اقتصادی خود را برای آینده‌ای طولانی تضمین کند و به مرکز اصلی تجارت و ترانزیت در منطقه تبدیل شود.
http://hadidnews.com/vdcbz8ba.rhb89piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما