نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه گزارشات نگرانکنندهای از ساخت و سازها در حریم به ما رسیده است، گفت: هم رئیس شورا هم نمایندگان حساسیت ویژهای در این زمینه دارند.

سروری :
گزارش ها درباره ساخت و سازها در حریم تهران نگران کننده است
6 آبان 1404 ساعت 11:55
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه گزارشات نگرانکنندهای از ساخت و سازها در حریم به ما رسیده است، گفت: هم رئیس شورا هم نمایندگان حساسیت ویژهای در این زمینه دارند.
پرویز سروری امروز سه شنبه در سیصد و شصت و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در مورد وضعیت حریم پایتخت تصریح کرد: شهردار تهران از طریق هیئت دولت و ما هم از طریق فرمانداری و استانداری موضوع را پیگیری میکنیم. تلاش ما بر این است که از سمت مجلس، دولت و استانداری مشکل را برطرف کنیم.
سروری افزود: اختلافات وجود دارد و بر اساس سابقهای که سالها در موضوع حریم داریم و با توجه به وضعیت شهرهای اطراف نیازمند مدیریت یکپارچه حریم هستیم؛ در غیر این صورت دچار مشکلات جدی خواهیم شد.
وی گفت: باید با نگاه داهیانه این مشکل را برطرف کرد. ما به شدت پیگیر رفع این مشکل هستیم.نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه استاندار بر موضوعی استناد میکند و استناد ما بر موضوع دیگریست، یادآور شد: باید در جلسات کارشناسی در این مورد تصمیمگیری شود.
درخواست برای تمدید فرصتی برای استعفای مدیران نامزد انتخابات شورای شهر در کلانشهرها
سروری در ادامه همچنین درخصوص تمدید مهلت استعفای مدیران برای انتخابات شورای روستاها، تصریح کرد: طبیعتاً وزارت کشور باید در مورد برگزاری انتخابات اطلاعات لازم را ارائه دهد. اگر امکانپذیر باشد که فرصتی برای استعفا در کلانشهرها نیز فراهم شود، شرایط مناسبتر خواهد شد. فضا در مهلت اخیر برای حضور افراد اثرگذار به طور کامل فراهم نشد.
گزارشات مردم را از شورای شهر پیگیر هستیم
سروری با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی را موظف میکنیم که نظارت ویژهای بر خدماترسانی رانندگان تاکسی داشته باشد، گفت: ما موارد مختلف و گزارشات مردم را از شورای شهر پیگیری خواهیم کرد.
وی در مورد حضور شهردار تهران در صحن شورا برای ارائه گزارش سفر به چین، خاطرنشان کرد: پس از بازگشت رئیس شورا از روسیه، در این زمینه تصمیمگیری خواهد شد.

مناسبسازی شهر برای معلولان رها شده است
درادامه نشست شورای شهر، ناصر امانی با بیان اینکه مناسب سازی معابر برای معلولان فراموش شده است ، گفت: برجهای زیادی در تهران به بهرهبرداری رسیده که جایی برای ورود معلولان در آن وجود ندارد؛ مناسب سازی نکردن سرویسهای بهداشتی نیز یک معضل دیگر در شهر تهران است.
امانی در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به بازدید از نمایشگاه بینالمللی همام -ویژه هنرمندان توانیاب- و جای خالی مدیریت شهری در این نمایشگاه گفت: شهرداری تهران میتوانست با حضور در نمایشگاه اقدمات خود برای تسهیل زندگی راحت جانبازان و معلولان را ارائه کند و در کنار آن نیز حرف دل معلولان را بنشود. نمیدانم مسئول مناسب سازی معابر در شهر تهران چه کسی است، اما در دوره قبل شهردار یک مشاور معلول برای اقدام داشت. این کار در سطح شهر تهران رها شده است و نمیبینیم کجای شهر این مناسب سازیها اتفاق میفتد.
وی ادامه داد: برجهای زیادی در تهران به بهرهبرداری رسیده که جایی برای ورود معلولان در آن وجود ندارد؛ در پایتختهایی شبیه تهران چنین مشکلی وجود ندارد. عدم مناسب سازی سرویسهای بهداشتی برای معلولان نیز یک معضل در شهر تهران است. باید صدای معلولان را به شهرداری و مدیران شهری برسانیم تا این مساله به صورت جدیتر در دستور کار قرار گیرد.

مناسبسازی ۱۷۳ بوستان پایتخت برای معلولان و جانبازان در ۴ سال اخیر
در ادامه مجید باقری معاون شهردار تهران با حضور در صحن شورا گفت: ۱۰۰ درصد ضوابط شهرداری برای متناسب سازی ساختمانها رعایت شده و یک میلیون متر مربع، ۲۱۳ ساختمان و ۱۷۳ بوستان متناسب سازی شده است.
معاون برنامهریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران تصریح کرد: براساس آماری که از معاونت شهرسازی شهرداری تهران دریافت کردیم صد درصد ضوابط مناسبسازی برای معلولان در صدور پروانه بلندمرتبهسازی و ساختمانسازی رعایت میشود.
وی افزود: در طول این دوره ۲۱۳ ساختمان و ۱۷۳ بوستان مناسبسازی شدهاند. آمار و جزئیات آن به طور دقیق به اعضای شورا ارائه خواهد شد.
از فرسودگی کارکنان شهرداری جلوگیری شود
درادامه، زهرا شمس احسان دیگر عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به ضرورت بازنگری در شیوه به کارگیری و جلوگیری از فرسودگی کارکنان اظهار کرد: لزوم بازنگری در این مساله حائر اهمیت است چرا که موجب آسیبهای روحی و جسمانی میشود و کارایی و کیفیت خدمات شهرداری را کاهش میدهد.
مهدی اقراریان نیز با اشاره به ترافیک شهر تهران اظهار کرد: بعد از گذشت بیش از چهار سال از دوره آقای زاکانی، باز هم شهروندان تهران از نمایندگان میپرسند: «پس وعدههای شهردار چه شد؟» امید است در مدت زمان کوتاه باقی مانده در اصلاح و مدیریت ترافیک شهر تهران شاهد رفع مشکلات ترافیکی شهر تهران باشیم.
۲ مسیر پایانه شرق جدید-میدان آزادی و لویزان-صادقیه مقصد متروباسها
همچنین رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در نشست امروز شورا مورد دستاوردهای سفر به چین توضیحاتی ارائه داد.
میثم مظفر اظهار داشت: در هفته گذشته کاروانی از مدیریت شهری به چین اعزام شد و در اجلاس بین المللی UCLG شرکت کرد. شهردار تهران نیز در اجلاس سخنرانی داشت.
وی افزود: برنامه سفر بسیار فشرده بود و از هفت شهر بازدید به عمل آمد. شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک انگیزه زیادی همچون روزهای آغازین خدمت داشت و به دنبال استفاده از فرصتها به نفع مردم تهران بود.
تعداد واگنهای متروی سهم تهران در قرارداد با چین هزار و ۷۱ دستگاه است
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص جزئیات قراردادها با چین، یادآور شد: تعداد واگنهای مترو در قرارداد با چین هزار و ۷۱ دستگاه است. ۶۳۰ دستگاه در قرارداد اولیه وجود داشت و ۱۶۱ دستگاه با افزایش ۲۵ درصدی به قرارداد اضافه شد. ۲۸۰ دستگاه نیز از سوی وزارت کشور به سهم تهران افزوده شد.
مظفر با بیان اینکه تأمین مالی از طریق فاینانس صورت میگیرد، گفت: ۸۵ درصد را طرف چینی از طریق فاینانس تأمین کرده و ۱۵ درصد مبلغ پیش پرداخت از سوی ایران است. ۹ درصد از پیش پرداخت سال گذشته صورت گرفت و ۶ درصد دیگر باقی ماند. با توجه به روی کار آمدن ترامپ و فضای رادیکالی در همکاری با ایران و از سویی دیگر افشای نام تولیدکننده در فضای رسانهای، متأسفانه کار با مشکل مواجه شد و دولت آمریکا به آن شرکت نامه ارسال کرد و تهدید به توقف قرارداد کرد.
وی ادامه داد: پس از آن با شهادت رئیس جمهور سابق، انجام مابقی پیش پرداخت با توقف همراه بود. با حضور رئیس جمهور جدید و استقامت شهردار تهران و پیگیریهای او، موانع سیاسی قرارداد واگن سازی برطرف شد. نهایتاً پایان شهریورماه امسال ۱۵ درصد پیش پرداخت تکمیل و قرارداد به سرعت عملیاتی شد.
دو رام قطار شامل ۱۴ واگن در مراحل انتهایی تولید
رئیس کمیته بودجه شورا با بیان اینکه دو رام قطار شامل ۱۴ واگن مراحل انتهایی خود را سپری میکردند، گفت: افراد بسیاری مشغول به ساخت این واگنها به صورت اختصاصی برای تهران بودند. واگنهای دیگری نیز به سفارش دیگر کشورها در حال ساخت بود. آنچه ما دیدیم امید واهی نیست بلکه واقعی است و مردم تهران باید این را بدانند.
تست یک رام از دو رام قطار آماده چینی؛ هفته آینده در چین
مظفر با بیان اینکه قرار بود دو سال پس از پیش پرداخت، اولین رام به کشور وارد شود که طرف چینی با سماجت و پیگیری دوستان شهرداری پذیرفت پس از یک سال رامها را وارد کند، گفت: در دی ماه دو رام به صورت آزمایشی وارد میشود و پس از آن واگنهای دیگر به تدریج در سال آینده وارد خواهد شد. یک رام از این قطارها در هفتههای آینده تست خواهد شد و سپس به کشور وارد میشود. یک رام دیگر نیز در خطوط مسافربری چین استفاده میشود تا پس از اطمینان از وضعیت فعالیت آنها، وارد کشور شود.
از بهار هر ماه بین دو تا سه رام قطار وارد تهران خواهد شد
وی افزود: کشتیهای حامل این قطارها به سمت ایران نیز رزرو شده است. از فروردین ماه سال ۱۴۰۵ هر ماه بین دو تا سه رام قطار وارد تهران خواهد شد. اجرای کامل این قرارداد سه سال زمان خواهد برد. مقرر شد از خردادماه سال آینده همکاری مشترکی برای بومی سازی قطارهای مترو صورت بگیرد.
واگنهای جدید چینی نسل پنجمی و با سرعت سیر و ایمنی بالاتر نسبت به قبلیها
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ویژگیهای این واگن ها، گفت: این واگنها نسل پنجم واگن سازی در جهان است و سرعت سیر و ایمنی بالاتری دارد. در نسل چهارم تلاش بر این بود که اگر قطارها با سرعت ۱۰ کیلومتر تصادف میکردند، آسیب جدی نبینند، اما در نسل پنجم در تصادف با سرعت ۲۰ کیلومتر، قطعات آسیب نخواهند دید.
وی ادامه داد: تمام قطعات و اجزاء قطارها به سیستم عیب یاب خودکار مجهز شدهاند و در طراحی واگنها ارگونومی به صورتی است که شرایط آسانی برای مسافران ایجاد شود.
واگنهای جدید برای معلولان مناسب سازی شده است
مظفر همچنین تصریح کرد: واگنهای فعلی برای مناسب سازی نیاز به اقدامات تکمیلی داشت، اما این واگنها به قطعاتی برای مناسب سازی معلولان مجهز هستند. قطعات داخلی واگنها نیز کاملاً ضد حریق هستند.
وی در مورد بازدید از روند تولید اتوبوسهای برقی نیز گفت: این قرارداد شامل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی هایگر است. تاکنون ۳۹۰ دستگاه از ۵۰۰ دستگاه اولیه قرارداد به تهران تحویل داده شده و در خطوطی همچون خط جمهوری- بهارستان مردم از آن استفاده میکنند. در حال حاضر ۲۰ دستگاه نیز در حال ترخیص از گمرک بندرعباس است.
بخشی زیادی از خطوط اتوبوسرانی مرکزی و جنوبی تهران برقی خواهد شد
مظفر با بیان اینکه در مانور نمایشی زیبایی، ۹۰ دستگاه اتوبوس برقی به صورت واقعی و نه نمایشی از درب کارخانه خارج و سمت مبادی خروجی به سمت ایران حرکت کردند، یادآور شد: بخشی زیادی از خطوط مرکزی و جنوبی تهران برقی خواهد شد که اتفاق مبارکی است و باید آن را قدر دانست.
وی با اشاره به کیفیت مناسب قطعات، اظهار کرد: اکسل جلو و عقب این اتوبوسها zf آلمان است که شاید بهترین و معروفترین برند اکسل در دنیاست. باتری این اتوبوسها از شرکت CATL (کاتل) تأمین شده که بزرگترین باتری ساز ماشینهای برقی دنیا است و باتری محصولات شرکت خودروسازی تسلا هم از همین برند تأمین میشود.
لاستیکهای استفاده شده در این محصول از برند تویوتایرز با اصالت ژاپنی است. کیفیت کابین بسیار بالاست و از تستهای استحکام و ایمنی سخت گیرانهای مطابق استانداردهای اروپا عبور کرده است.
مظفر با اعلام اینکه با یک مرتبه شارژ باتری این اتوبوسها قابلیت پیمایش ۲۵۰ کیلومتر را دارند، خاطرنشان کرد: این میزان تقریباً معادل فعالیت یک روز اتوبوسهای درون شهری است.
مسافران در اتوبوسهای جدید امکان شارژ تلفن همراهشان را دارند
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: نمای ظاهری مدرن و درج علائم نشان دهنده برقی بودن و یا پاک بودن این نوع اتوبوسها از دیگر ویژگیهای آنها به شمار میرود. سیستم تهویه و سرمایش و گرمایش جالب و مطبوع نیز برای مسافران خوشایند است. علاوه بر این امکان استفاده از قابلیت درگاه شارژ تلفن همراه به صورت USB برای مسافران رضایت مندی آنها را به دنبال داشته است.
مسیر پایانه شرق جدید-میدان آزادی و خط جدید لویزان-صادقیه مقصد متروباسها
وی در رابطه با قرارداد اتوبوسهای ۲۶ متری برقی هایگر - اسکانیا جدید، یادآور شد: اتوبوسهای ۲۶ متری یا متروباس برای خطوطی است که نیاز به جابجایی مسافر بیش از ۶ هزار نفر در روز دارند که از سطح استاندارد جابجایی خطوط تندروی پایتخت، یک سطح بالاتر است و این ظرفیت جابجایی نیاز به تراموا یا ART و یا مدهای انبوه بری مانند متروباس دارند که در حقیقت سه کابین متصل به هم با ظرفیت جابجایی هر دستگاه حدود ۳۰۰ مسافر را دارند.
مظفر با بیان اینکه طبق برآوردها، مسیر پایانه شرق جدید تا میدان آزادی دارای تقاضای سفر بیش از ۶۰۰۰ نفر در روز شده است، تصریح کرد: پیش بینی میشود خط جدید مدنظر از لویزان تا صادقیه نیز نیاز به جابجایی مسافر در همین سطح را داشته باشد که طبق مصوبه شورای عالی ترافیک قرار شده در این دو خط از سیستمهای انبوه برتر نظیر متروباس استفاده شود. تاکنون قرارداد متروباسهای تهران ۷۵ دستگاه است.
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه علاوه بر اتوبوسهای وارداتی قرارداد تأمین هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب و اسنا نیز منعقد شده است، اظهار کرد: از شرکت اسنا تاکنون ۲۶۰ دستگاه و از شرکت عقاب نیز ۶۵۰ دستگاه اتوبوس دیزلی تحویل گرفته شده و اگر همت بیشتری شود و مشکل توافق ملکی با شرکت اسنا حل شود، چه بسا تا پایان سال جاری، تأمین هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس قرارداد داخلی هم به سرانجام نهایی برسد.
وی با اعلام اینکه قرارداد تاکسیهای برقی با شرکت آیون نیز به ظرفیت هزار و ۷۵۲ دستگاه آیون شاسی بلند منعقد شده است، خاطرنشان کرد: این دستگاهها به طور کامل به شهرداری تهران تحویل داده شده و در شهر تهران پلاک شده و به گفته مسئولان شهرداری، فعالیت آنها نیز در سطح شهر آغاز شده است.
شرکت آیون پیشنهادات قیمتی خود را ظرف یک هفته به تهران اعلام میکند
مظفر همچنین تصریح کرد: در بازدید و جلسات کاری فشردهای که با شرکت آیون داشتیم روی ادامه همکاری، انتخاب خودروی سدان و مدل مورد نظر، قیمت و شرایط تحویل، بحث و بررسی مفصلی انجام شد. براساس نظرات هیأت ایرانی مقرر شد شرکت آیون پیشنهادات قیمتی خود را ظرف یک هفته به تهران اعلام کند.
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران گفت: برنامه مدنظر مدیریت شهری با توجه به شرایط پیش رو تحقق فعالیت ۶ هزار دستگاه تاکسی برقی آیون تا پایان این دوره در شهر تهران است که همانطور که گفتیم هزار و ۷۵۲ دستگاه آن ساخته و تحویل شده و مذاکرات ساخت و خرید چهار هزار و ۲۰۰ دستگاه تاکسی برقی دیگر در این سفر انجام شد که مراحل انعقاد قرارداد آن در حال انجام است.
یک اتفاق تاریخی و تحولی قابل توجه در حال رقم خوردن است
مظفر با بیان اینکه پس از سالها رکود و توقف در نوسازی و توسعه شبکه حمل و نقل عمومی، یک اتفاق تاریخی و تحولی قابل توجه در حال رقم خوردن است، یادآور شد: حتماً کارهای بزرگ با ابعاد بین المللی با چالشها و مخاطرات زیادی همراه است و به ویژه در این شرایط با اعمال تحریم حداکثری روبهرو است، اما مردم تهران بدانند که این اتفاق بزرگ با همت و سخت کوشی فراوان در شهرداری و شورای اسلامی تهران آغاز شده و نمیتوان این کار مهم را در افکار عمومی تقلیل داد.
وی ادامه داد: علیرغم تزریق یأس و ناامیدی درخصوص عدم تحقق اتوبوسهای برقی توسط عدهای، شهروندان تهرانی به صورت واقعی امروز خدمت متفاوت اتوبوسهای برقی پاک و مدرن را در شهر مشاهده میکنند. در آیندهای نه چندان دور مسافران مترو نیز ورود واگنهای مدرن و پیشرفته جدید را مشاهده خواهند کرد.
مظفر در پایان گفت: کسانی که کار اجرایی جدی در این سطح کردهاند، درک دقیق تری از موانع و سختیهای چنین کاری دارند، اما این راه پر افتخاری است که آغاز شده و میتواند تهران را به سوی دستیابی به آسمانی پاکتر رهنمون کند.
براساس مستندات نقد کنیم
درادامه ، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه با نیت اصلاح صحبت کنیم نه با نیت تخریب، گفت: در این ۴ سال راهاندازی ایستگاههای جدید مترو و ارتقاء سیستمهای کنترل ترافیک و افزایش تعداد اتوبوسها را شاهد بودیم، نقدی باید براساس اسناد کارشناسی باشد.
احمد صادقی با بیان اینکه بی انصافیهای اخیر اتفاقات خوب صورت گرفته را نادیده گرفته است، اظهار کرد: امروز مواردی در مورد مسئله ترافیک تهران مطرح شد؛ موضوع ترافیک تهران یکی از پیچیدهترین چالشهای شهری است و حل آن به برنامه ریزی بلندمدت نیاز دارد و باید همکاری بین نهادی صورت بگیرد. بیان جملات کلی و غیرمستند نه تنها کمکی به حل مسئله نمیکند بلکه منجر به بی انگیزگی در بدنه شهرداری و از بین رفتن اعتماد عمومی میشود.
وی افزود: در سالهای قبل اجرای طرحهای ترافیکی هوشمند، خرید اتوبوس و تاکسی صورت گرفته و مردم این موضوع را شاهد هستند. در گذشته در ایستگاهها باید یک ساعت منتظر اتوبوس میماندیم، اما امروز در ایستگاههای خطوط ویژه شاهد صف اتوبوسها هستیم.
صادقی با بیان اینکه در این ۴ سال راه اندازی ایستگاههای جدید و ارتقاء سیستمهای کنترل ترافیک و افزایش تعداد اتوبوسها را شاهد بودیم، یادآور شد: هرگونه نقدی باید بر اساس اسناد کارشناسی باشد و گفتن اینکه شرایط بدتر شده از شأن شورا به دور است. ما باید به عنوان نماینده با مسئولیت پذیری سخن بگوییم نه برای تخریب و تقابل. باید با نیت اصلاح صحبت کنیم نه با نیت تخریب.
وی همچنین تصریح کرد: از همه همکاران در شورا درخواست میکنم که در نقدها به مستندات تکیه کنند. ما مسئول اعتماد مردم هستیم و باید با سخنان خود این اعتماد را حفظ کنیم.

تشکریهاشمی: شأن شورا نظارت است، نه حمایت حزبی
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در نشست امروز گفت: اینکه تصور کنیم در یک حزب هستیم و به شورا آمدهایم تا فقط از هم حمایت کنیم، قطعاً در شأن هیچیک از اعضای شورا نیست، هنر ما باید این باشد که درد مردم را بفهمیم، فریاد درد مردم را سر دهیم و گرهگشای زندگی آنان باشیم.
سید جعفر تشکریهاشمی در تذکر پیش از دستور سیصد و شصت و ششمین جلسه شورای شهر تهران و در واکنش به تذکر یکی از اعضای شورای شهر گفت:صحبتهای آقای صادقی به گونهای بود که بنده علاقمند شدم تذکر بدهم و صحبتهای ایشان را کامل کنم باید تاکید کنم شأن شورا نظارتی است.
او افزود:اینکه تصور کنیم در یک حزب هستیم و اینجا آمدهایم تا فقط از هم حمایت کنیم، قطعاً در شأن هیچیک از اعضای شورا نیست. هنر ما باید این باشد که درد مردم را بفهمیم، فریاد درد مردم را سر دهیم و گرهگشای زندگی آنان باشیم.
شورا شأن نهاد بالادستی برای شهرداری دارد
تشکریهاشمی تأکید کرد: هرچه تعریف کنیم، اگر پشت آن عملکردی نباشد، جز قرار دادن خود در معرض بیاعتمادی بیشتر مردم، نتیجه دیگری نخواهد داشت. نمیدانم مخاطب سخنان آقای صادقی چه کسانی بودند، اما شورا شأن نهاد بالادستی برای شهرداری دارد و باید گامبهگام مسائل را بررسی کند.
وی در ادامه به موضوع مناسبسازی شهر برای افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت:معاون شهردار تهران اعلام کرد یک میلیون متر از معابر تهران مناسبسازی شده است و این یعنی ۲۵ درصد شهر مناسبسازی شده، اما اگر مردم آن را ببینند، خوشحال خواهند شد و اگر هزار جمله بگوییم و مردم آن را در عمل نبینند، باز هم خوب نیست.
به بیماران پروانه ای توجه بیشتر شود
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از اعضای شورا و مسئولان خواست تا از نمایشگاه «همام» دیدن کنند و افزود:از همه میخواهم از نمایشگاه همام دیدن کنند تا ببینند کسانی که با ناتوانی جسمی مواجهاند چگونه بر محدودیتهای خود غلبه کرده و کارهای بزرگی انجام دادهاند. ما باید به فکر مسائل خاص معلولان باشیم. آنها در ترافیک، درمان و دارو با مشکلاتی مواجهاند. بیماران پروانهای برای دسترسی به داروهای خود ابراز نگرانی کردهاند. در بحث نگهداری، درمان و اشتغال، معلولان با مسائل خاصی روبهرو هستند و امیدوارم مدیران کشور با حضور در این نمایشگاه، درد و دل آنان را بشنوند.
تشکریهاشمی ادامه داد: طبق قانون، سه درصد از استخدامها باید از میان معلولان و جانبازان عزیز باشد. انتظار داریم شهرداری نیز در جذبهای خود این قانون را رعایت کند. بسیاری از این معلولان و جانبازان دارای تحصیلات عالیه هستند و میتوانند به مجموعه شهرداری کمک کنند.
وی خطاب به شهرداری تهران گفت:از معاونت فرهنگی و روابط عمومی میخواهم هدایایی که به مناسبتهای مختلف به افراد داده میشود را از تولیدات این دوستان خریداری کنند تا کسبوکار و فعالیت آنان نیز توسعه یابد.
موانع فیزیکیدر پیاده راهها برای معلولان دردسرساز شده است
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در ادامه با انتقاد از برخی موانع شهری بیان کرد: هزینههای بسیار کردهایم و موانع فیزیکیای را در پیاده راهها قرار دادهایم که حتی افراد عادی نیز نمیتوانند از آن عبور کنند. این موانع، نهتنها به معلولان بلکه به افراد سالم هم آسیب میزند و در واقع، هزینه برای کاری بیخاصیت بوده است.
تشکریهاشمی با اشاره به مشکل ساختمانهای قدیمی اضافه کرد:بسیاری از ساختمانهای قدیمی فاقد آسانسور یا بالابر هستند. در حالی که ما در کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون، برای ساختمانهایی که این امکانات را نداشته باشند حکم قلع و قمع صادر میکنیم.
او ضعف روشنایی پیادهروها را یکی از مشکلات دیگر شهر دانست و گفت: روشنایی پیادهروهای ما بسیار ضعیف است و موانع فیزیکی متعددی در آنها وجود دارد. پیشنهاد و تقاضای من این است که هم شورای شهر و هم شهردار تهران، مشاور امور معلولان داشته باشند تا هم صدای آنان شنیده شود و هم بتوان در ارتباطی مستقیم تصمیمات مناسبتری گرفت.
تشکریهاشمی خاطرنشان کرد: استودیوی مردمی تحت عنوان “استودیو صدای شهر” در تهران داریم که ۲۰ سال است فعالیت میکند، اما نزدیک به ۱۹ ماه از امضای قرارداد آن با شهرداری گذشته در این استودیو هر پنج دقیقه صدای مردم پخش میشد تا مشکلات آنان به گوش مسئولان برسد، اما متأسفانه قرارداد آن امضا نشده است. ما میدانیم که با خبرگزاریها، رسانهها و اینفلوئنسرها چگونه قرارداد میبندند، اما این رادیو هم صدای مردم شهر تهران است و باید با آن قرارداد بسته شود.
منبع:خبرگزاری صدا و سیما
کد مطلب: 42569