کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرویس دانش آموزان استثنایی رایگان است

خبرگزاری فارس , 22 شهريور 1404 ساعت 10:52

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران درباره سرویس دانش‌آموزان استثنایی توضیح داد: این سرویس رایگان است و والدین اطمینان داشته باشند که رایگان بودن هیچ تأثیری بر کیفیت خدمات ندارد.


سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در برنامه زنده شبکه خبر، با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای ساماندهی سرویس مدارس گفت: سیاست کلی دولت و شهرداری بر این است که سرویس‌های مدارس در یک ساختار واحد و تحت نظارت مشخص فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه وزارت کشور سامانه‌ای به نام «سپند» را برای این منظور طراحی کرده، افزود: والدین و رانندگان از طریق این سامانه ثبت‌نام می‌کنند؛ اطلاعات دانش‌آموزان و رانندگان در آن ثبت و صلاحیت رانندگان بررسی می‌شود تا خانواده‌ها از ایمنی و استاندارد بودن خدمات اطمینان داشته باشند.

تشکری هاشمی تصریح کرد: شرکت‌های فعال در حوزه سرویس مدارس نیز در این سامانه معرفی می‌شوند و صلاحیت آن‌ها طبق دستورالعمل‌های موجود بررسی خواهد شد. همچنین آموزش‌های لازم به رانندگان داده می‌شود تا از نظر سبک رانندگی ایمن و نحوه برخورد صحیح با دانش‌آموزان استانداردهای لازم را کسب کنند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر ضرورت آموزش رانندگان سرویس مدارس گفت: دوره‌های فشرده آموزشی توسط سازمان تاکسیرانی برای تک‌تک رانندگان برگزار می‌شود و این آموزش‌ها هر سال تکرار خواهد شد تا رانندگان علاوه بر آشنایی با سبک رانندگی ایمن، نکات رفتاری و اولویت‌های مربوط به سلامت و امنیت دانش‌آموزان را نیز فراگیرند.

وی افزود: رانندگان می‌توانند به‌صورت فردی یا از طریق شرکت‌های حمل‌ونقل در سامانه «سپند» ثبت‌نام کنند و شرکت‌ها نیز موظف‌اند رانندگان تحت پوشش خود را معرفی کنند. به گفته او، ثبت اطلاعات رانندگان در این سامانه باعث می‌شود همه افراد شاغل در حوزه سرویس مدارس کاملاً شناخته شده باشند.

تشکری هاشمی با هشدار به خانواده‌ها تأکید کرد: والدین نباید صرفاً به گفته یک فرد که خود را سرویس مدرسه معرفی می‌کند اعتماد کنند. به‌طور متوسط هر دانش‌آموز روزانه حدود دو ساعت در رفت‌وآمد و در اختیار راننده سرویس است، بنابراین همان‌طور که برای انتخاب معلم و مدرسه اهمیت قائل می‌شویم باید برای انتخاب سرویس نیز دقت و حساسیت لازم را داشته باشیم.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نقش شرکت‌های فعال در حوزه سرویس مدارس گفت: این شرکت‌ها موظف‌اند زمان تحویل‌گیری و رساندن دانش‌آموزان به مدرسه و بازگشت آن‌ها را به‌طور دقیق تنظیم کنند و در صورت بروز مشکل برای خودرو یا نارضایتی والدین، نسبت به جایگزینی خودرو و راننده اقدام کنند.

وی افزود: علاوه بر این، سامانه‌ای نظارتی پیش‌بینی شده است که سازمان تاکسیرانی از طریق آن موظف به رسیدگی به شکایات والدین و همچنین انجام بازدیدهای میدانی است تا اطمینان حاصل شود دانش‌آموزان با سرویس‌های مناسب و ایمن جابه‌جا می‌شوند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران درباره ضوابط نظارتی سرویس مدارس توضیح داد: موضوعاتی که باید تحت نظارت قرار گیرند و همچنین میزان مداخله، نوع جرایم و تنبیهاتی که برای تخلفات پیش‌بینی شده است، همگی در آیین‌نامه‌های مربوطه ذکر شده‌اند.

وی افزود: بر همین اساس، هرگونه تخلف یا مشکل احتمالی که در طول سال تحصیلی پیش بیاید، در چارچوب همین آیین‌نامه‌ها رسیدگی و برخورد خواهد شد تا ایمنی، سلامت و حقوق دانش‌آموزان و خانواده‌ها تضمین شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران هشدار داد: استفاده از سرویس‌های مدارس خارج از سامانه «سپند» نه‌تنها موجب محرومیت از بسیاری خدمات می‌شود بلکه هیچ‌گونه مسئولیتی نیز متوجه سازمان تاکسیرانی نخواهد بود.

وی افزود: برخی والدین ممکن است با راننده‌ای توافق شخصی داشته باشند و مبلغی را تعیین کنند، اما چون این انتخاب خارج از نظارت و کنترل سامانه انجام شده، هیچ‌گونه بررسی صلاحیت، آموزش راننده یا رسیدگی به شکایات در این حالت صورت نمی‌گیرد و خطرات جدی برای خانواده‌ها به همراه دارد.

تشکری هاشمی تأکید کرد: توصیه ما به والدین این است که حتماً از طریق سامانه سپند اقدام کنند؛ حتی اگر راننده‌ای مورد اعتماد می‌شناسند، لازم است او در سامانه ثبت‌نام کرده و مراحل احراز صلاحیت و آموزش‌های لازم را طی کند تا سفر ایمن و مطمئن برای دانش‌آموزان تضمین شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای ثبت‌نام رانندگان در سامانه سپند وجود ندارد، گفت: اگر خانواده‌ها راننده‌ای را می‌شناسند و به او اعتماد دارند، می‌توانند از او بخواهند در سامانه ثبت‌نام کند تا فرآیند قانونی و نظارتی تکمیل شود.

وی افزود: در این سامانه صرفاً مدارک ضروری بررسی می‌شود؛ از جمله داشتن معاینه فنی معتبر، عدم فرسودگی خودرو، سلامت ایمنی وسیله نقلیه، و همچنین کنترل سوءپیشینه و اعتیاد رانندگان. تمامی این مراحل به‌صورت برخط و سریع انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری یا دریافت گواهی‌های متعدد نیست؛ تنها ثبت شماره ملی راننده کفایت می‌کند.

تشکری هاشمی تصریح کرد: پس از ثبت‌نام، رانندگان موظف به گذراندن دوره‌های آموزشی کوتاه و فشرده خواهند بود. وی خاطرنشان کرد: با این روند، حتی والدینی که شخصاً راننده‌ای مورد اعتماد دارند، می‌توانند با آرامش خاطر بیشتری فرزند خود را به سرویس مدرسه بسپارند.رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ضرورت استفاده از خودروهای دارای پلاک عمومی در سرویس مدارس گفت: رانندگان تاکسی به دلیل ثبت اطلاعات خودروی‌شان در سامانه تاکسیرانی، از جمله سال ساخت، شماره پلاک و وضعیت معاینه فنی، می‌توانند به‌طور رسمی در سامانه «سپند» ثبت‌نام کنند و پس از بررسی صلاحیت‌ها و گذراندن آموزش کوتاه‌مدت، فعالیت خود را به‌عنوان سرویس مدرسه آغاز نمایند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۷۰ هزار دانش‌آموز در تهران از سرویس مدارس استفاده می‌کنند افزود: با در نظر گرفتن میانگین چهار دانش‌آموز برای هر خودرو، نیاز به تعداد زیادی وسیله نقلیه وجود دارد که حتی بیش از ظرفیت ناوگان تاکسیرانی خواهد بود، از این رو استفاده از تاکسی‌ها و خودروهای دارای پلاک عمومی برای پوشش این حجم تقاضا ضروری است.

تشکری هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره اجباری شدن ثبت‌نام رانندگان در سامانه گفت: این موضوع در چارچوب توافق والدین و سامانه رسمی سرویس مدارس تعریف شده است. اما در صورت استفاده از سرویس‌های خارج از سامانه، هیچ‌گونه مسئولیتی متوجه شهرداری یا تاکسیرانی نخواهد بود و تبعات احتمالی بر عهده والدین خواهد بود.وی تأکید کرد: توصیه ما این است که همه والدین صرفاً از سرویس‌های ثبت‌شده در سامانه استفاده کنند تا از امنیت، سلامت و استاندارد خدمات اطمینان داشته باشند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وضعیت سرویس مدارس گفت: متأسفانه ما هنوز سرویس استاندارد مدرسه به معنای کامل نداریم، اما خودروهایی که برای جابه‌جایی دانش‌آموزان انتخاب می‌شوند، با دقت و ملاحظات ایمنی ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرند.وی افزود: در مورد دانش‌آموزان استثنایی که شرایط جسمی خاص یا بیماری دارند، ممکن است یک خودرو به همراه والدین یا همراه دانش‌آموز اختصاص داده شود و معمولاً هر خودرو دو دانش‌آموز را جابه‌جا می‌کند.

در خودروهای سواری، بر اساس کارت شناسایی خودرو، ظرفیت مجاز مشخص شده و هیچ سرویس مدرسه‌ای مجاز به سوار کردن بیش از سه نفر در ردیف عقب و یک نفر در ردیف جلو نیست.تشکری هاشمی تأکید کرد: رعایت این محدودیت‌ها برای ایمنی دانش‌آموزان ضروری است، زیرا سوار کردن بیش از حد دانش‌آموز می‌تواند منجر به عدم استفاده از کمربند ایمنی، مشکلات برای راننده و مخاطرات جدی برای دانش‌آموزان شود. وی یادآور شد: این دستورالعمل‌ها و محدودیت‌ها به همراه نرخ‌های مصوب به‌صورت مستمر توسط نهادهای نظارتی کنترل می‌شوند تا سلامت و ایمنی دانش‌آموزان تضمین شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اهمیت ایمنی دانش‌آموزان ابتدایی گفت: رانندگان موظف‌اند حتماً از خودرو پیاده شوند، فرزند را از والدین تحویل بگیرند، سوار خودرو کنند و در را ببندند تا هیچ مشکلی در روند سوار و پیاده شدن دانش‌آموزان پیش نیاید. همین روند در مدرسه و هنگام تحویل مجدد به والدین نیز رعایت می‌شود.

وی افزود: والدین می‌توانند هر مورد مشکوک یا مشکل را از طریق سامانه ثبت اطلاعات و شکایات یا مستقیم به سازمان تاکسیرانی گزارش دهند. سازمان موظف است موارد را فوری بررسی کرده و در صورت لزوم همان روز یا حداکثر روز بعد جلسه رسیدگی تشکیل دهد و تصمیم لازم را درباره راننده اتخاذ کند.

تشکری هاشمی تأکید کرد: در مسائل مربوط به سلامت و جان دانش‌آموزان هیچ مماشاتی پذیرفته نیست.وی درباره سرویس دانش‌آموزان استثنایی توضیح داد: این سرویس رایگان است و والدین اطمینان داشته باشند که رایگان بودن هیچ تأثیری بر کیفیت خدمات ندارد. مسئولیت سرویس این گروه از دانش‌آموزان بر عهده شرکت «سرویس شهر» وابسته به سازمان بازنشستگی شهرداری تهران گذاشته شده است و این شرکت موظف است بدون هیچ تأخیری دانش‌آموزان را به موقع از والدین تحویل گرفته، به مدرسه برساند و دوباره تحویل والدین دهد. هیچ‌گونه پرداختی از سوی والدین برای این سرویس نیاز نیست.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران درباره سرویس مدارس دخترانه گفت: در صورت امکان، سرویس‌ها به رانندگان خانم اختصاص داده می‌شوند، اما با توجه به محدودیت تعداد رانندگان زن، ممکن است همه مدارس به طور کامل تحت پوشش قرار نگیرند.وی افزود: رانندگان خانم، اعم از تاکسی یا خودروهای ثبت‌شده در سامانه، موظف‌اند فقط دانش‌آموزان دختر را جابه‌جا کنند. در مواردی که تعداد رانندگان زن کافی نباشد، رانندگان مرد نیز سرویس خواهند داشت، اما تمامی استانداردها و آموزش‌های لازم برای حفظ ایمنی و رعایت نکات اخلاقی و رفتاری که در دوره‌های آموزشی آموزش دیده‌اند، رعایت خواهد شد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران درباره تفکیک سرویس مدارس گفت: رانندگان زن که در سرویس مدارس ثبت‌نام می‌کنند، در اولویت جابه‌جایی دانش‌آموزان دختر قرار می‌گیرند. با این حال، به دلیل محدودیت تعداد رانندگان زن، ممکن است همه مدارس دخترانه تحت پوشش کامل قرار نگیرند.

در این صورت، رانندگان مرد نیز سرویس خواهند داشت، اما تمامی استانداردها و آموزش‌های لازم رعایت می‌شود.وی در خصوص افزایش نرخ سرویس مدارس افزود: دولت تاکید دارد که نرخ‌ها نباید بیش از نرخ تورم اعلامی افزایش یابد. با توجه به مشکلات اقتصادی بخش خصوصی و هزینه‌های رانندگان، شهرداری تهران برای سال جاری برخی ضریب‌های اضافی را کاهش داده است؛ از جمله ضریب شیب معابر که امسال حذف شد و ضریب تراکم ترافیک که با تایید سازمان ترافیک حداکثر تا ۱۵ درصد لحاظ شده است.

تشکری هاشمی توضیح داد: با این اصلاحات، اگرچه عدد پایه نرخ‌ها ۳۶ درصد افزایش یافته، کاهش یا حذف سایر متغیرها باعث شده تا رشد نهایی فقط حدود ۹ درصد نسبت به سال قبل باشد و فشار کمتری به والدین وارد شود. وی افزود: در شرایط اقتصادی فعلی، همکاری همه، از رانندگان تاکسی گرفته تا والدین، ضروری است تا خدمات سرویس مدارس با کیفیت و به‌صرفه ارائه شود.وی در ادامه درباره حمایت از خانواده‌های کم‌درآمد گفت: برای تمام دانش‌آموزان، از جمله دانش‌آموزان کم‌درآمد، بلیط مترو یا تندرو با ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است تا دسترسی به خدمات شهری آسان‌تر شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سیاست‌های حمایتی گفت: تخفیف‌های حمل‌ونقل عمومی برای دانش‌آموزان و دانشجویان یکسان است و شامل کسانی می‌شود که تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد حضرت امام، بهزیستی و سایر نهادها هستند.

این خانواده‌ها کارت حمل‌ونقل عمومی با تخفیف بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد دریافت می‌کنند.وی افزود: در مورد سرویس مدارس استثنایی، خانواده‌ها به دلیل هزینه‌های نگهداری فرزندان دارای نیازهای ویژه، از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

برای دانشجویان دارای معلولیت، مسیر منزل تا دانشگاه توسط حدود ۸۰ دستگاه خودرو ون با بالابر برقی انجام می‌شود. هزینه این سرویس معادل بلیط اتوبوس، یعنی حدود ۴ تا ۵ هزار تومان، تعیین شده است تا عدالت اجتماعی رعایت شود و افراد دارای نیاز ویژه، همانند سایر شهروندان، از حقوق مساوی برخوردار باشند.

تشکری هاشمی تاکید کرد: این خدمات برای خانواده‌های کم‌درآمد فراهم شده است، اما برای سایر خانواده‌ها که در گروه‌های حمایتی قرار نمی‌گیرند، بخش خصوصی با رعایت منابع عمومی شهر خدمات ارائه می‌دهد و هیچ یارانه‌ای اعمال نمی‌شود.
پایان پیام/


کد مطلب: 41813

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/41813/سرویس-دانش-آموزان-استثنایی-رایگان

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com