>پايگاه خبری تحليلی حديد نيوز 23 آذر 1394 ساعت 14:51 http://www.hadidnews.com/news/33445/چرا-درهای-سیما-روی-برخی-فیلم-ها-بسته -------------------------------------------------- عنوان : چرا درهای سیما به روی برخی از فیلم‌ها بسته‌ است؟ -------------------------------------------------- یرخی از تولیدات سینما هیچ جایی در تلویزیون ایران ندارند و صدا و سیما که با بودجه عمومی اداره می‌شود حتی تیزر این فیلم‌ها را هم پخش نمی‌کند. متن : هزینه های بالایی که هیچ دلیل منطقی ندارد بر اساس آخرین تعرفه هایی که صدا و سیما برای آگهی های تلویزیوی منتشر کرده است؛ آگهی دهندگان برای هر ثانیه تیزر در طبقه اول که کم رمق ترین طبقه برای تبلیغ است؛ ۱۰۰ هزار تومان و در طبقه سی وپنجم؛ ۷ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان باید بپردازند. البته نرخ پخش تیزر در هر ماه متفاوت است، پخش تیزر در فروردین ماه با ۲۰ درصد و اسفند ماه با ۶۰ درصد از کمترین و بیشترین میزان درصد افزایش برخوردار است. تیزرهایی که به عنوان تبلیغ اول یا دوم در مجموعه آگهی های یک سریال پرمخاطب قرار می گیرند، به ترتیب ۱۰۰ و ۶۰ درصد افزایش قیمت را شامل می شوند. با در نظر گرفتن این هزینه ها پخش یک ثانیه تیزر در بهترین و پرمخاطب ترین زمان ۲۰ میلیون تومان آب می خورد. خوشبختانه در آخرین گفته هایی که رئیس سازمان سینمایی با مدیر صدا و سیما برای رفع این هزینه های بالا داشته اند، قرار شده تا ۹۸ درصد به تیزر فیلم ها تخفیف داده شود که البته باز هم چندان تفاوت چشمگیری اتفاق نمی افتد، حالا برای هر ۱۵-۲۰ ثانیه تیزر باید در حدود ۲۰ میلیون تومان پرداخته شود! البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که این تخفیف ها و البته تیزرهای رایگانی که درباره شان زیاد صحبت شده، تنها برای گروه محدودی از فیلم ها تدارک دیده شده است و هر فیلمی شرایط استفاده از این امکانات را ندارد. حسین فرح بخش تهیه کننده و کارگردان سینما درباره شکل واگذاری تعرفه های تلویزیون برای آثار سینمایی می گوید: هیچ قانون مشخص و فاکتورهای نوشته شده ای برای این موضوع وجود ندارد و بر اساس رای شورایی این اتفاق می افتد. تلویزیون با سینما همکاری ندارد حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی هفته گذشته در گفت و گویی با آی سینما درباره پخش تیزرهای تبلیغاتی سینمای ایران در شبکه های ماهواره گفته بود: مسئله اصلی این است که صداوسیمای جمهوری اسلامی باید از سینمای ملی ما حمایت بیشتری انجام دهد. همان طور که مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی را مطرح کردند، صداو سیما هم باید از فیلم های سینمایی تولیدی جمهوری اسلامی حمایت کند و آن ها را به مردم معرفی کند. ما تنها کشوری هستیم که سینمای ملی دارد و فقط فیلم های تولید داخل را نمایش می دهد.این مردم حق شان است که بدانند چه فیلم هایی در حال ساخت است و چه فیلم هایی امروز روی پرده سینماها کشور قرار دارد. من با تاکید می گویم این وظیفه صدا و سیما است که فیلم های روی پرده را به مردم معرفی کند و اینگونه نیست که آنها فکر کنند با نمایش تیزرهای تلویزیونی منتی بر سر سینما گران گذاشته اند. تعرفه های تبلیغاتی تلویزیون آنقدر بالاست که وسع سینماگران نمی رسد تیزرهای خود را به صداوسیما بدهند. وقتی ما می گوییم که باید با تهاجم فرهنگی مبارزه کنیم، یکی از راه هایش این است که در تلویزیون ملی که متعلق به حکومت و نظام است، امکانی را فراهم کنیم که فیلم های سینمایی به شکل صحیح به مردم معرفی شوند. اسماعیلی هم در بخشی از صحبت هایش با تصدیق صحبت های ایل بیگی ادامه می دهد: همکای میان سینما و تلویزیون وجود ندارد و شبکه های ماهواره ای نیز از این فرصت برای اعلام حمایت از سینمای داخلی استفاده می کنند، مردم تبلیغات را می بینند و به سینما هم می روند. اما وقتی تعامل میان این دو حوزه نباشد، اصلا خوب نیست. این اتفاق ها باعث می شود افرادی که توان، نیرو، انرژی و سرمایه خودشان را برای سینما گذاشته اند، دلسرد شوند و حتی ممکن است از این کار کنار بروند. ما باید قدر افرادی را که جای کار در بازار تجارت وارد دنیای سینما شده اند و از کالای فرهنگی حمایت میکنند، بدانیم و زیر پر و بال آن ها را بگیریم. صرفا حمایت از فیلم های دولتی باعث شده بخش خصوصی روز به روز نحیف تر و لاغرتر شود. این روند تمامی ندارد بهانه حرف ها پخش نشدن تیزرهای فیلم خواب تلخ محسن امیر یوسفی بود که این روزها در گروه هنر و تجربه خوب دیده شده و توانسته به فروش بالایی هم دست پیدا کند، فیلمی که ۱۲ سال برای بر روی پرده آمدن انتظار کشید. اسماعیلی هم تاکید می کند که وقتی فیلمی بعد از این همه سال و صبوری اکران شده، وظیفه دستگاه ها و ارگان های دولتی است که از آن حمایت کنند، اما یادتان باشد همین که مردم به تماشای اثری می نشینند و از آن حمایت می کنند، خودش بزرگترین تبلیغ است. هرچند که با این رویکرد تلویزیون و صدا و سیما به نظر می رسد این روند هانطور که در چند ماه گذشته با پخش نشدن تیزر فیلم های گس کیارش اسدی زاده، استراحت مطلق عبدالرضا کاهانی، در دنیای تو ساعت چند است؟ صفی یزدانیان، نهنگ عنبر سامان مقدم و حالا خواب تلخ ادامه داشته باشد و یا شرایطی مانند آنونس جامه دران حمیدرضا قطبی خواهند داشت که تصاویر برخی بازیگران که تلویزیون آن ها را ممنوع التصویر می داند، از تیزر سانسور خواهد شد. در این شرایط باید منتظر ماند و دید تهیه کنندگان برای مقابله با ین جریان چه برنامه ای دارند و چطور می خواهند شرایطی را که رسانه ملی بر سینما تحمیل کرده، از سر بگذارند.