>پايگاه خبری تحليلی حديد نيوز 1 مهر 1404 ساعت 10:58 http://www.hadidnews.com/news/41993/نمایش-اقتدار-موشکی-ایران-بغداد-فرهنگ-کجا-ایستاده -------------------------------------------------- عنوان : نمایش اقتدار موشکی ایران در بغداد؛ فرهنگ کجا ایستاده؟ -------------------------------------------------- ایران سال‌هاست که فرصت طلایی برای شرکت در نمایشگاه‌های کتاب کشورهای همجوار مانند عراق را از دست داده است. به نظر می‌رسد ما برنامه مشخصی برای این رویدادها نداریم. متن : در یک دهه گذشته رویای صادرات کتاب ایران بیش از هر زمان دیگری جان گرفت؛ رؤیایی که اگرچه امکان پذیر است، اما سهل و ممتنع می نماید. تلاش برای حضور در نمایشگاه های بین المللی عمدتاً اروپایی اولین قدم برای دست یافتن به این رؤیا بود. با وجود حضور مسمتر ایران در نمایشگاه هایی مانند فرانکفورت، پاریس و بولونیا نتیجه به دست آمده چندان چنگی به دل نمی زد. فعالان بازار کتاب دلیل این عدم موفقیت را در ندانستن و رعایت نکردن قواعد حضور در بازارهای بین المللی نشر می دانستند. در چند سال گذشته، نگاه نشر ایران از اروپا به سمت کشورهای منطقه جلب شده است. این تغییر نگاه از غرب به شرق، دریچه های جدیدی را پیش روی نشر ایران ممی گشاید. اشتراکات فرهنگی و تاریخی در کنار تنوع موضوعی نشر ایران و استفاده از فناوری های نوین مانند نشر دیجیتال، برگ برنده کشور در عرصه نشر منطقه به شمار می آید. با وجود این فرصت ها، چالش ها همچنان مانع بهره برداری صد درصدی از این ظرفیت هاست. بیست وششمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد با شعار بغداد زیباتر است، هنگامی که می خوانیم با مشارکت بیش از 600 ناشر از 20 کشور در پایتخت عراق پس از 10 روز برگزاری به کار خود پایان داد. نمایشگاه کتاب بغداد از چند منظر برای نشر ایران حائز اهمیت است. این نمایشگاه در نظر کارشناسان عمدتاً به عنوان پلی برای حضور در دیگر بازارهای منطقه ای و بین المللی توصیف می شود. با توجه به اهمیت این نمایشگاه و ارتباطات فرهنگی میان دو کشور ایران و عراق، برخی از ناشران خصوصی در سال های گذشته کوشیده اند نقش خود را پررنگ تر کرده و با استراتژی و برنامه مشخصی در این رویداد فرهنگی حضور یابند. نشر ایران با در نظر گرفتن ظرفیت های خاص خود و با پی بردن به اهمیت حضور در بازارهای جهانی، در سال های گذشته تلاش کرده علی رغم وجود چالش های متعدد، به عرضه آثار خود پرداخته و مشتری جدیدی برای کالای فرهنگی خود بیابد؛ امری که چندان در رویکرد ناشران دولتی ایران دیده نمی شود. فرصت های طلایی که از دست ایران می رود علیرضا سبحانی نسب، مدیر انتشارات بین المللی جمال، از جمله ناشرانی بود که در ادوار گذشته نمایشگاه کتاب بغداد حاضر شده است. او درباره کیفیت غرفه ایران در این دوره نمایشگاه گفت: احساس می کنم نظام ما برای فضای بین المللی کتاب، برنامه و استراتژی مشخصی ندارد؛ لذا هر نمایشگاهی براساس اینکه چه کسی با چه علاقه مندی هایی مدیریت امر را برعهده دارد، شرکت می کند. او با تأکید بر این نکته که باید با کمال تأسف گفت که ایران سال هاست که فرصت طلایی برای شرکت در نمایشگاه های کشورهای همجوار مانند عراق را از دست داده است، افزود: ما نقشه و برنامه ای نداریم که چه نمودی از فرهنگ ایران توسط وزارت ارشاد در نمایشگاه های منطقه ای عرضه و سپس ارزیابی شود. راسته کتاب ایران در بغداد این فعال حوزه نشر بین الملل با اشاره به ظرفیت های نشر ایران برای عراق، ادامه داد: ایران، استعداد خوبی در حوزه نشر عربی دارد، می توان با بهره بردن از این پتانسیل به گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور و همچنین توسعه نشر ایران در منطقه اندیشید. راه اندازی راسته نشر ایران در عراق با همکاری ناشران متعدد، یکی از اموری است که در این زمینه می توان انجام داد. اما متأسفانه عموماً ایران در این رویدادهای فرهنگی حضوری عجله ای دارد که در ساعات پایانی تصمیم می گیرند که چه کتابی را عرضه و چطور شرکت کنند. خانه کتاب و ادبیات ایران به نمایندگی از نشر ایران، امسال هزار عنوان در نمایشگاه کتاب بغداد عرضه کرده است. سبحانی نسب با اشاره به این موضوع و با تأکید بر اینکه عرضه کتاب در غرفه جمهوری اسلامی ایران مانند سال های گذشته خوب بود، تصریح کرد: اما نکته اینجاست که ایران برنامه جدی برای این فضا تعریف نکرده بود که این امر، متأثر از فقدان نگاه استراتژیک به حوزه نشر بین الملل است. میدان فرهنگ، خالی از برنامه مشخص دفاع مقتدرانه ایران در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی بازتاب گسترده ای در میان افکار عمومی جهان عرب به ویژه در میان مردم عراق داشت. انتشار فیلم هایی از مردم عراق در راهپیمایی اربعین که با زبان بدن، حرکت موشک های ایرانی به سمت اسرائیل را تحسین می کردند، تنها نمودی از این تأثیرگذاری بر افکار عمومی جهان عرب طی جنگ تحمیلی 12 روزه بود. به نظر می رسد که این رویداد باید در زمین دیگری تقویت و جهت دهی می شد و چه جایی بهتر از نمایشگاه کتاب بغداد؛ آن هم با حضور هزاران نفر از کشورهای مختلف. سبحانی نسب با اشاره به این موضوع از تجربیات خود در مواجهه با مخاطبان عرب زبان گفت و افزود: خانمی برای مصاحبه به غرفه ما آمد و عنوان کرد که حضور امسال جمهوری اسلامی ایران، حضور متفاوتی است. برای آنها جذاب بود که از غرفه ایران آن هم بعد از نمایش قدرتمند موشک ها درفضای عراق و بعد اسرائیل، دیدن کنند. طی جنگ تحمیلی 12 روزه، بسیاری از موشک هایی که ایران به سمت رژیم صهیونیستی شلیک کرده بود، با چشم هم در عراق قابل رؤیت بود. دیدن این صحنه ها برای عراقی ها لذت بخش و حماسی بود و از دیدن این صحنه ها احساس غرور و لذت می کردند. حضور ما را گرامی می داشتند و قدردانی می کردند و با لطف و محبت خاصی به بچه های جمهوری اسلامی ایرانی ملاطفت داشتند. در گفت وگوهایی که با مراجعه کنندگان داشتیم به این نکته اشاره و تأکید می کردند که ایران امسال کاری کرده کارستان. سکوت نمایشگاه کتاب بغداد در قبال غزه توجه به این فضا و روایت آن در قالب و فرمتی فرهنگی، ظرفیتی است که ایران می تواند در رویدادهای فرهنگی برای سوق دادن توجه مخاطبان به مسئله فلسطین بهره برد؛ آن هم در شرایطی که حرفی از فلسطین در نمایشگاه های منطقه ای نیست. سبحانی نسب با اشاره به این موضوع گفت: فضای امسال نمایشگاه کتاب بغداد، خیلی به مسئله فلسطین و غزه کاری نداشت و اگر برنامه ای هم داشت، برای من جلب توجه نکرد. قضاوت کاملی نمی خواهم داشته باشم، ممکن است برنامه هایی هم داشته باشند که من ندیده باشم. اما فضای کلی نمایشگاه بوی جهت دهی برای حمایت از غزه را نداشت که مثلاً پرچم های فلسطین به شدت نمایان باشد، سرودهای آنها پخش شود و ... اما برخی از غرفه ها از جبهه مقاومت، تلاش داشتند که افکار عمومی را به این سمت سوق دهند. صادرات کتاب؛ راهی برای بهبود اقتصاد نشر بهبود اقتصاد نشر نکته دیگری است که سبحانی نسب به آن اشاره کرد. به باور او، شرکت در رویدادهای فرهنگی منطقه مانند نمایشگاه کتاب بغداد می تواند در شرایطی که نشر ایران با موانع متعددی روبروست، در بهبود اقتصاد نشر مؤثر باشد: اساساً نمایشگاه کتاب بغداد یک نمایشگاه برای عرضه آثار در حوزه فرهنگ اسلامی است و بازار خوبی برای کتاب های جهان اسلام به شمار می آید؛ به همین دلیل می تواند مورد توجه ناشران باشد. امسال در کنار بازدید گسترده از نمایشگاه که گاه منجر به بسته شدن درب های نمایشگاه می شد، شاهد خریدهای کلان از نمایشگاه بودیم. کسانی به نمایشگاه می آمدند که برای دانشگاه ها، کتابخانه ها یا مجموعه های شخصی حجم قابل توجهی کتاب خریداری می کردند. می شد فهمید که این دست از مراجعه کنندگان به بیش از یک سال فکر می کنند و بیشتر با هدف تجهیز کتابخانه هایشان برای چند سال به نمایشگاه مراجعه کرده اند. این موضوع خیلی مهم است. حضور پررنگ ناشران مسیحی در نمایشگاه کتاب بغداد وی ادامه داد: نکته مهم دیگر نمایشگاه امسال، حضور ناشران مسیحی بود که پررنگ تر از گذشته به نمایشگاه آمده و کتاب های بسیاری در این رویداد فرهنگی عرضه کرده بودند. این کارشناس حوزه نشر در ادامه با ارائه پیشنهاداتی برای بهبود کیفیت حضور ایران در عرصه های منطقه ای گفت: خوب است کارگروهی در حد بخش بین الملل دفتر مقام معظم رهبری تشکیل شود و مسئول کارگروه از نظر قدرت اجرایی، بالاتر از مجموعه هایی باشد که به صورت منجزی خود را صاحب نظر می دانند تا ایران با برنامه بهتر در این رویدادها حضور یابد. حضور ایران در این دست از رویدادها معمولاً به صورت جزء به جزء است که اثربخشی خاصی به لحاظ بین المللی ندارد. انتهای پیام/ منبع:خبرگزاری تسنیم